Za co plánují Češi utrácet
Informace vycházejí z mezinárodního průzkumu Barometr Cetelem, který každoročně mapuje chování spotřebitelů ve 12 evropských zemích včetně České republiky. Obecně platí, že lidé nakupují méně a méně podléhají impulsivní touze něco koupit.
Impulsivním nákupům podléhá méně Evropanů (56 %) a patří mezi ně i 55 % Čechů. Vůbec nejvíce se tento trend projevuje v zemích jižní Evropy, kde byla většina lidí nucena značně omezit i běžné nákupy. Vůbec nejméně se v nákupech omezují Němci (38 %).
Pětina Čechů nakupuje více než dříve
Naopak častěji než dříve podléhají impulsivním nákupům nejvíce Poláci a Rumuni, z nichž to přiznává každý pátý. V Česku se jim více než dříve poddává 16 % lidí, zatímco na Slovensku jen 14 %. Zároveň ale platí, že svoji spotřebu zvýšil větší podíl Slováků než Čechů (23 % oproti 19 %). V častějších nákupech pak vítězí právě Rumunsko (29 %) a Polsko (26 %), tedy země, v nichž lidé častěji než dříve podléhají při nakupování více svým emocím. V obou ohledech obě země mírně porazily i Německo (23 %, více impulsivních nákupů 17 %).
Češi chtějí utrácet za spotřebiče a dovolené
V letošním roce má záměr utrácet peníze 40 % Čechů a dokonce 72 % Slováků. Nejčastěji plánují letos Češi nakupovat domácí spotřebiče (45 %) či vydat finance za volnočasové aktivity a cestování (42 %). Mezi častými plány jsou také investice do bydlení.
Nový nábytek chce koupit třetina Čechů, 31 % si hodlá pořídit nové nářadí pro kutily a zahrádkáře a 29 % se chce pustit do stavebních úprav a rekonstrukcí. Vyjma domácích spotřebičů (38 %) jsou na tom Slováci s nákupními záměry podobně.
Investice do bydlení přitom patří z pohledu útrat mezi nejčastější záměry Evropanů. Ačkoli plánované stavební úpravy a rekonstrukce zaznamenaly mírný pokles v Německu (o 6 procentních bodů na 43 %), Itálii (o 6 p. b. na 31 %) a Rumunsku (o 7 p. b. na 47 %), přesto zůstávají oblíbenou výdajovou položkou všech věkových kategorií. Nejčastěji však chtějí Evropané investovat do volnočasových aktivit (54 % v průměru), které nabývají na významu ve Španělsku (50 %), a zejména pak ve Francii (53 %) a v Portugalsku (41), v nichž došlo k meziročnímu nárůstu zájmu o 9 procentních bodů.
Zdroj: Cetelem