Dodavatel chce neodpovídající zálohy na energie? Podle dTestu se to děje běžně.
K úpravě výše záloh by měl dodavatel přistoupit jen v případě, že dochází ke změně výše ceny za dodávky energií nebo jestliže došlo k zvýšení spotřeby energií v odběrném místě. Podrobnosti ohledně stanovení výše záloh bývají uvedeny v obchodních podmínkách.
Podle tiskové zprávy časopisu dTest by měla výše záloh na energie odpovídat očekávané spotřebě, což znamená, že při jejím určení se vychází z historické spotřeby v odběrném místě, a případně se přihlíží i k růstu cen energií. Ne všichni dodavatelé však výši záloh stanoví správně.
Nižší zálohy na energie
Dodavatel někdy účelově stanoví spotřebiteli nižší zálohy, aby tak vyvolal mylný dojem, že zákazník zaplatí na energiích méně. Spotřebitel je pak překvapen, když po něm dodavatel po skončení zúčtovacího období požaduje vysoký doplatek. Obdobnou praktikou je i požadování deseti záloh namísto dvanácti, přičemž opět platí, že spotřebitel bude muset nakonec cenu spotřebované energie stejně doplatit.
Vyšší zálohy za energie
Lze se však setkat i s opačným postupem, kdy dodavatel po spotřebiteli požaduje vyšší zálohy, než je třeba.
„Někteří dodavatelé řeší vysokými zálohami své finanční problémy. Když se dodavatel později ocitne v insolvenci, odběratel energií se jen obtížně domůže přeplatku,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
Jak se bránit?
Není-li spotřebitel spokojen s výší či počtem záloh, měl by se nejprve obrátit na svého dodavatele s žádostí o úpravu záloh a argumentovat tím, že by měly co nejvěrněji odrážet předpokládanou spotřebu. Jestliže dodavatel odmítne zálohy upravit, může se spotřebitel obrátit na Energetický regulační úřad.