Čeští sběratelé utratili loni na Aukru téměř půl miliardy korun
Češi v minulém roce utratily za sběratelské předměty na obchodním portálu Aukro.cz téměř půl miliardy korun. Nejvíce utrácejí sběratelé mincí, vojenských předmětů a známek. Své poklady pak obvykle získají v aukcích, které tvoří až 80 % všech nabídek.
Sběratelství se podle Aukra a právě díky internetu stává fenoménem nebývalých rozměrů. Nemalé částky jsou ochotní zaplatit hlavně muži, kteří zakoupí až 84 % všech sběratelských předmětů.
Milan Kučera, ředitel obchodního portálu Aukro, k tomu říká:
„Sběratelé byli aktivní hlavně na konci loňského roku. Rekordní nárůst zaznamenala filatelie, kde se objevilo několik sběratelských skvostů. Díky cenám zlata se dařilo i prodeji zlatých mincí, za které utratili Češi více než 70 milionů.“
Typický sběratel? Muž nad 40 let, sběratelek je necelá pětina
Sběratelství je v České republice doménou mužů středního věku. Typický český sběratel je muž nad 40 let. Věkově nadprůměrní jsou jen filatelisté, jejichž věk se pohybuje mnohdy až kolem 60 let.
Až pětinu předmětů v kategorii sběratelství zakoupí na Aukru ženy. Ty sbírají méně nákladné předměty, např. různé druhy obalů, figurky či kinder vajíčka.
Zajímavá investice
Podle Milana Kučery není sběratelství pouze koníčkem, Češi už si zvykli nakupovat umění a sběratelsky cenné předměty jako zajímavou investici, která jim doplní majetkové portfolio:
„Pokud už Češi takto investují, jsou při výběru předmětů spíše konzervativní – jako investici volí hlavně zlato, obrazy či již zmíněné známky. Zákazníky nejvíce zajímá originalita díla, styl je spíše otázkou individuálního vkusu.“
Aukro proto zavedlo v souvislosti se sběratelstvím garanci originality u těchto autorských děl.