Čína se opět stala nejpočetnějším a nejvíce utrácejícím národem na světě
Společnost Global Bluevydala přehled „top ten“ národů, které nejvíce globálně nakupují (‚The Top Ten Globe Shopper Nations Review‘), což je každoroční zpráva, která poskytuje analýzu a náhled do způsobu utrácení peněz a zvyků deseti největších globe shopper národů světa.
V roce 2013 zvýšili turisté z těchto deseti zemí objem výdajů za nákupy zboží tax free (bez daně) uskutečněné se společností Global Blue o 8 %. Na všech těchto deset zemí dohromady připadly téměř dvě třetiny tax free transakcí, které společnost Global Blue na celém světě zpracovala. Po Thajsku a Malajsii v roce 2012, dalšími novými globe shopper národy, které se dostaly do „top ten“ zemí, patří Saudská Arábie, Spojené arabské emiráty a Hongkong.
David Baxby, CEO společnosti Global Blue, komentoval situaci takto:
“Informace o trhu, které společnost Global Blue má, pomáhají obchodníkům porozumět a těžit z fenomenálního nárůstu nákupů turistů v zahraničí. Zjistili jsme, že Čína se opět stala nejpočetnějším a nejvíce utrácejícím národem na světě, a pokud má uplynulé desetiletí o něčem vypovídat, budou částky, které lidé utratí, i nadále vzrůstat, i když pomalejším tempem než v posledních několika letech. Není to ovšem pouze o Číňanech. Globální nakupování se stává stále více důležité na celém světě, a do žebříčku „top ten“ se dostávají nové země, které musí prodejci luxusního zboží sledovat.“
„SUPER SHOPPERS“
Číňané byli v roce 2013 nejvíce utrácejícím národem; připadlo na ně 27 % hodnoty všech žádostí o vrácení daně podaných u společnosti Global Blue. Nakupující z Ruska se stali druhou početnou skupinou, která nejvíce utrácí na nákupech tax free; připadlo na ně 17 %. Rusové uzavřeli více transakcí týkajících se vrácení daně než nakupující z Číny; nicméně vzhledem k tomu, že Rusové většinou více nakupují Módu & Oblečení (což je segment, který je obecně levnější než Hodinky & Šperky – populární kategorie pro Číňany), je jejich celkový objem výdajů obecně menší.
ZEMĚ, KTERÉ BY SE MĚLY SLEDOVAT
Nárůst nákupů tax free o 23 % v Thajsku v roce 2013 je pozoruhodný. Thajská ekonomika ve skutečnosti pokračuje v trendu, který předčil všechna očekávání – a to i očekávání její vlastní vlády. Zejména Velká Británie byla v roce 2013 svědkem masivního každoročního nárůstu nákupů tax free o 39 % ze strany thajských občanů. Na Velkou Británii nyní připadá 25 % celkových výdajů Thajců nakupujících v zahraničí.
Noví hráči, kteří nejvíce utrácejí a jejichž nakupovací návyky a preference jsou zkoumány ve zmíněné zprávě, zahrnují turisty ze Saudské Arábie, Spojených arabských emirátů a Hongkongu, z nichž se všichni ocitli na seznamu „top ten“ poprvé v roce 2013. Prudký nárůst celkových výdajů globe shoppers ze Saudské Arábie jim dopomohl na 8. místo nejvíce utrácejících národů s tím, že 44 % všech nákupů tax free ze strany občanů Saudské Arábie se uskutečnilo ve Velké Británii. Spojené arabské emiráty jsou na 9. místě; jejich globe shoppers ze zemí Rady pro spolupráci arabských států v zálivu – Bahrajn, Kuvajt, Omán, Katar, Saudská Arábie a Spojené arabské emiráty (SAE) – utratili průměrně nejvíce na transakcích tax free. Nakupující z Hongkongu se v žebříčku vyskytují na desátém místě, a to díky růstu hongkongského dolaru vůči euru o 5 % v roce 2013.
DESET NÁRODŮ, KTERÉ DLE SPOLEČNOSTI GLOBAL BLUE NEJVÍCE GLOBÁLNĚ NAKUPUJÍ
- Čína
- Rusko
- Indonésie
- USA
- Japonsko
- Thajsko
- Malajsie
- Saudská Arábie
- SAE
- Hongkong
TOP DESTINACE
Deset národností, které nejvíce utrácejí, mají společné některé preferované destinace; všechny národnosti nakupovaly ve velkém alespoň v některých z nejpopulárnějších destinací pro nákup tax free: Francie, Velká Británie, Itálie, Německo a Singapur. Jiné oblíbené destinace zahrnovaly Finsko, Rakousko, Španělsko, a Jižní Koreu.